pexels-photo-401796Zapewne każdy przy zakupie samochodu zastanawia się: „Ile mnie to będzie kosztować?”. Nie bez powodu mówi się, że samochód to skarbonka. Wiedząc jednak, jakie części wymieniać i co ile lat, możemy mniej więcej przewidzieć szacowane koszty. Pamiętajmy jednak, że nie mówimy tu o popsuciu się auta, bo to inna kwestia. Mówimy o częściach, które po prostu z czasem się zużywają.

Co wymieniać raz w roku?

Właściwie każdy kierowca przynajmniej raz w roku powinien sprawdzić swoje auto u mechanika. Dobrze wiemy, że obowiązkowe badanie techniczne nie wystarcza. Zwykle nam chodzi tylko o pieczątkę w dowodzie, a stacjom diagnostycznym o pieniądze. Warto więc zrobić dokładny przegląd w sprawdzonym serwisie samochodowym, np. http://www.bmw-service-fialkowski.pl/.

Przynajmniej raz w roku powinniśmy wymienić olej silnikowy z filtrem, wycieraczki przedniej szyby, filtr paliwa (jeśli posiadamy samochód z silnikiem Diesla oraz filtr kabinowy układu klimatyzacji). Teoretycznie możemy wszystko wymienić na raz. Ale najlepiej będzie, gdy wiosną wymienimy filtr kabinowy, a jesienią olej, wycieraczki filtr paliwa.

Wymiana raz na dwa lata

Tutaj dochodzą nam kolejne rzeczy, które warto wymienić, niezależnie od tego, ile auto ma lat i jaki ma przebieg. Podstawowa rzecz to filtr powietrza i płyn hamulcowy. Do tego dochodzą jeszcze filtr paliwa, jeśli jeździmy na benzynie oraz klimatyzacja, czyli wymiana czynnika i osuszacza. Z tych elementów jedynie z filtrem powietrza możemy jeszcze rok przeczekać, o ile nie jest mocno zanieczyszczony. Tak czy siak, warto go chociaż przedmuchać sprężonym powietrzem. Raz na dwa lata warto też skontrolować geometrię zawieszenia.

Co wymienić raz na 3-5 lat?

Jednym z ostatnich elementów w kolejce do wymiany jest płyn chłodniczy. W nowych samochodach możemy wymieniać go nawet co 5-6 lat, ale w starych autach warto robić to regularnie. Raz na 5 lat wymienia się także akumulator. Oczywiście możemy sprawdzić jego stan za pomocą miernika elektryczneego, ale pewnym jest, że współczesne akumulatory tracą swoje właściwości właśnie po ok. 5 latach. I nie ważne, jaki mają przebieg.

Dodaj komentarz

Previous post Internet w służbie lekarzowi
Next post Psie relacje