Warsztaty samochodowe – za co ponoszą odpowiedzialność?

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterPin on Pinterest1Share on StumbleUpon0Share on Tumblr0Share on LinkedIn0

brake-disc-1749633_960_720Wydawałoby się, że z usługami warsztatów powinno być tak, jak ze sprzedażą produktów – jeśli nie są zgodne z oczekiwaniami klienta, możemy je „zareklamować”. Niestety tutaj nie jest tak prosto. Udzielenie gwarancji na usługi serwisowe wcale nie jest obowiązkowe, a przepisy konsumenckie dot. niezgodności towaru z umową nie obejmują usług. Co możemy zrobić więc w sytuacji, gdy nie jesteśmy zadowoleni z naprawy albo coś zepsuje się niedługo po wizycie w warsztacie?

Naprawy bez gwarancji

Teoretycznie warsztaty nie mają obowiązku udzielać gwarancji na usługi. Ale możemy się zabezpieczyć na wypadek jakichkolwiek problemów, np. żądając paragonu lub faktury. Faktura powinna szczegółowo opisywać wszystkie wykonane usługi oraz części, które zostały użyte. Możemy również żądać pisemnego potwierdzenia gwarancji na usługę naprawy. Dobry warsztat samochodowy przed przyjęciem samochodu powinien także spisać protokół, w którym opisze, w jakim stanie przyjmował auto, jaki był jego przebieg, stan oleju czy wyposażenie. Wówczas w razie jakichkolwiek rys, braku paliwa czy wyposażenia, możemy dochodzić swoich praw.

Jeśli jest jakikolwiek problem z dopiero co naprawionym autem, możemy powołać się na ogólne przepisy kodeksu cywilnego. Wówczas będziemy mogli żądać usunięcia wady lub rekompensaty. Dobrze, jeśli warsztat ma ubezpieczenie OC, które pokryje ewentualne szkody.

Niestety nawet w takich przypadkach czasem trudno dochodzić swoich praw. Niekiedy więc – zwłaszcza jeśli naprawa kosztowała nas majątek – warto skierować sprawę do sądu lub zgłosić się do rzeczoznawcy, który wyda opinię.

Kiedy możemy powołać się na przepisy konsumenckie?

Co prawda, w przypadku usług trudno dochodzić swoich praw, ale są sytuacje, kiedy mamy do czynienia nie tylko z usługą, ale i sprzedażą towaru. Oczywiście mamy na myśli wymiany części w samochodzie. Wówczas mamy do czynienia ze sprzedażą konsumencką (ale tylko, jeśli naprawę zleciła osoba prywatna), a wtedy możemy powołać się na niezgodność towaru z umową. Nawet jeśli warsztat nie udzielił nam gwarancji, w przypadku części mamy 2-letnią gwarancję.

A jeśli szukacie sprawdzonego serwisu, który nie robi problemów, zajrzyjcie na stronę: http://www.impwar.pl/.

Dodaj opinię

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.