roofbikeracks_p1_row_may2016Wiosna w pełni. Ostatnie dni były niemal tak ciepłe, jak w lecie. Przyjemna, słoneczna pogoda nastraja do aktywności na świeżym powietrzu. Wielu z nas wyciągnęło już swoje rowery, a część ma nawet za sobą pierwsze wiosenne przejażdżki. Już za miesiąc majówka, więc zapewne wiele osób wybierze się na majowy wypad za miasto. Warto spędzić go aktywnie, właśnie na dwóch kółkach. Jak jednak bezpiecznie transportować rower? Podpowiadamy.

Na dachu auta
Jednym z najpopularniejszych sposobów transportu roweru jest przewożenie go na dachu samochodu. Potrzebujemy do tego podstawowego bagażnika dachowego, na którym montuje się specjalne uchwyty (trzeba pamiętać o zasadzie: jeden uchwyt na jeden rower). Za najtańsze zapłacimy już kilkadziesiąt złotych, jednak są one zazwyczaj kiepskiej jakości. Zwykle nie mają żadnych zabezpieczeń przeciwkradzieżowych, i może również wystąpić problem z ich dopasowaniem do różnych rowerów (ważna jest grubość ramy). Dużo lepszą, chociaż droższą, decyzją będzie montaż solidnych uchwytów na rower, których ceny zazwyczaj wahają się od 200-400 zł. Przy takich porządnych mocowaniach, np. firmy Thule, dostajemy dodatkowo zabezpieczenia przeciwkradzieżowe, gwarancję bezpieczeństwa i łatwość samego montażu. Jakie są wady przewożenia rowerów na dachu? Przede wszystkim nośność dachu. Nie zawsze zwracamy na to uwagę, a ładując kilka rowerów na górę samochodu, możemy łatwo przekroczyć dopuszczany przez producenta ciężar (w przypadku aut osobowych jest to zazwyczaj 50 kg zaś terenowych i SUV-ów 70 kg). Co jeszcze niekoniecznie nas ucieszy? Wysokość auta z rowerami na dachu. Możemy mieć nie lada problem, próbując wjechać na parking podziemny z załadowanymi jednośladami.

jak-przewozic-rower

Z tyłu samochodu
Kolejnym, coraz częściej spotykanym sposobem przewozu rowerów jest specjalny bagażnik, który montuje się na tylną pokrywę samochodu. To rozwiązanie jest coraz popularniejsze z uwagi na praktyczność – na takim bagażniku możemy umieścić więcej niż jeden rower. Kupując konstrukcję, trzeba dobrze sprawdzić, do jakiego typu nadwozia pasuje. Niektóre są kompatybilne z hatchbacka’mi, inne bardziej uniwersalne i pasują do wszystkich typów aut. Zalety tego rozwiązania są duże – nie obciążamy dachu pojazdu, nie podwyższamy go aż tak znacznie, a do tego na jeden stelaż pakujemy kilka rowerów. Wada? Z pewnością cena, ale w przypadku tego typu bagażnika nie warto oszczędzać. Najtańszy wyrób może nawet doprowadzić do zniszczenia lakieru w miejscach mocowania stelażu do nadwozia. Poza tym decydując się na bagażnik montowany z tyłu samochodu, musimy pamiętać, że nasz samochód jest dłuższy niż zwykle. Zwłaszcza osoby ufające czujnikom parkowania powinny wziąć to pod uwagę.

na-tyl-pojazdu

Specjalna platforma
Tego typu bagażniki montuje się na haku samochodu. Ich największą zaletą jest duża pojemność – na platformę zmieszczą się aż 4 rowery! Do platformy mocuje się je za pomocą uchwytów za ramę i koła. Ten sposób transportu rowerów jest bezpieczny i nadaje się nawet na długie trasy. Ponadto charakteryzuje go wygoda – nic nie wystaje powyżej pojazdu. Jaka jest wada takiego rozwiązania? Przede wszystkim cena. Platformy nie należą do najtańszych rozwiązań, ale jeśli ktoś często podróżuje z kilkoma rowerami, to zdecydowanie warto w nie zainwestować.

rowery-na-haku

Akcesoria do bagażników
Do bagażników znanych marek np. Thule, można dobrać różne przydatne akcesoria. Niektóre znajdują się w zestawie i są niezbędne, inne stanowią ciekawy dodatek. Oczywiście znaczenie ma także to, jaki mamy typ bagażnika. Jakie to dodatki?- paski spinające – ich zadaniem jest mocowanie kół roweru do rynien na dachu. Obowiązkowo muszą znaleźć się na wyposażeniu każdego bagażnika, gdyż utrzymują stabilność roweru,- zamek z kluczykiem – pozwala dodatkowo zabezpieczyć bagażnik,- adapter do damki – dzięki niemu przetransportujemy rowery typu damka, które mają obniżoną ramę,- przystawka do nart – można by o tym długo opowiadać, a temat nie o tym. Warto jednak wiedzieć, że nasz letni bagażnik rowerowy w łatwy sposób przekształcimy na zimę w wersję narciarską,- pokrowce na rowery – przewożenie rowerów wiąże się zazwyczaj z wystawieniem naszych jednośladów na działanie warunków atmosferycznych. Poza tym wszelkie kamyczki z drogi mogą unosić się podczas jazdy i powodować mikrouszkodzenia lakieru na rowerze. Jak temu zapobiec? Najlepszym wyjściem będzie pokrowiec na rower z odpornego materiału.

towbarcarriers_p1_7pin_may2016

Wybieramy bagażnik rowerowy

Jaki bagażnik rowerowy wybrać? W pierwszej kolejności trzeba wziąć pod uwagę model naszego samochodu, a zwłaszcza to, czy dany model będzie do niego pasował. Następnie zastanówmy się, ile rowerów będziemy przewozić. Jeśli będzie to większa liczba – lepiej wybrać bagażnik dachowy lub platformę na hak. Jeśli planujesz dużo podróżować, a Twoje trasy będą wielogodzinne, nie oszczędzaj na bagażniku. Wybierz solidny model, który będzie stabilny podczas jazdy i wytrzymały. Na Nocar znajdziesz jedynie dobrej jakości bagażniki na rowery firmy Thule. Duży wybór modeli pozwoli Ci dopasować odpowiednią konstrukcję do samochodu.
Źródło zdjęć: nocar.pl, thule.com

Dodaj komentarz

Previous post Planowanie ogrodu
Next post Cegła w budownictwie